Czy zdajesz sobie sprawę z mocy i znaczenia ~aktywnego słuchania~ ?

Bardzo wielu ludzi ma problemy z opanowaniem tej umiejętności. Ty jednak, jako kobieta ambitna i kreatywna, pragnąca roztaczać wokół siebie magiczną aurę, na pewno pragniesz i tą umiejętność sobie przyswoić, prawda? 🙂

Aktywne słuchanie pomoże Ci zarówno w relacjach z pracownikami, jak i w Twoim prywatnym życiu. Umiejętność słuchania, zamiast ustawicznego paplania i wydawania poleceń czy dawania gotowych rozwiązań, pobudza kreatywność Twoich rozmówców, a Tobie pozwala na obserwację ludzkich zachowań i towarzyszenie innym w znajdywaniu własnych rozwiązań.

Co więcej, gdy opanujesz tą umiejętność, ludzie chętniej będą z Tobą rozmawiać, bo będą czuli się zrozumieni i docenieni. Będą czuli, że mogą na Tobie polegać, a co więcej – dzięki pozwalaniu im na znajdowanie własnych rozwiązań wzmocnisz np. w swoich pracownikach pewność siebie i wiarę we własne kompetencje.

Aby to osiągnąć koniecznie musisz pamiętać o kilku zasadach. Najważniejsze z nich to:

  • Skupienie uwagi na rozmówcy! 

Gdy z kimś rozmawiasz, nie zajmuj się milionem innych rzeczy, wówczas wysyłasz do rozmówcy podświadomy komunikat: to, co mówisz, nie jest dla mnie ważne, Ty też nie jesteś ważny. Nie mam teraz dla Ciebie czasu! Mam do zrobienia ważniejsze rzeczy! To jest bardzo częsty błąd, popełniany przez menedżerów. Pracownik ma pilną sprawę, którą chce z Tobą omówić, a Ty udajesz bardziej zajętą niż jesteś naprawdę. Zwolnij. Wysłuchaj swoich współpracowników i pokaż, że się z nimi liczysz. Wzmocnij ich wiarę w siebie a zyskacie na tym potrójnie: Twój pracownik, Ty i Twoja firma!

  • Obserwowanie mowy ciała mówiącego!

Czasami nasze gesty mówią więcej niż tysiąc słów – jak to pokazują nam reklamy „Merci”. Dlatego nie bagatelizuj tych sygnałów niewerbalnych, naucz się odczytywać mowę ciała osób, z którymi pracujesz. Przyda Ci się to również w sytuacjach mniej formalnych, w gronie przyjaciół. Gdy ktoś mówi, że wszystko jest dobrze, ale jego oczy wyglądają jak po powodzi, nie pozostaw takiej osoby własnemu losowi. Gdy pytasz, czy wszystko idzie dobrze z projektem, a Twój zespół ukradkiem wymienia spojrzenia, i ostatecznie mówi z zająknięciem… „taaaak, raczej tak!” – Zapytaj o szczegóły, bo to znak, że coś tu nie gra. Warto też, abyś zastanowiła się, dlaczego boją się przyznać, że coś idzie nie po Waszej myśli..? Gdy Twój partner nie patrzy Ci prosto w oczy opowiadając o wczorajszych wojażach, również nie ustępuj i poproś, aby potwierdził te informacje patrząc Ci prosto w oczy.

  • Uznanie i docenienie słów mówiącego! 

Pokaż zainteresowanie i chęć wysłuchania mówiącego. Gdy stracisz zainteresowanie mówiący to rozpozna i poczuje się nic nie wart. Nie chcesz go słuchać, czyli Cię nudzi. Zastanów się, dlaczego tak jest. Może powtarza coś już któryś raz z kolei? Może warto zwrócić mu na to delikatnie uwagę? A może wcześniej tez nie chciałaś wysłuchać, z czym do Ciebie przychodzi i dlatego powraca do tej kwestii? Aby okazać zainteresowanie możesz od czasu do czasu pokiwać głową, cichutko mruknąć „mhm…”, „rozumiem”… to naprawdę działa i pozwala mówiącemu samodzielnie znaleźć rozwiązania w danych kwestiach, bez narzucania mu gotowców i mówienia, co powinien zrobić.

  • Kontakt wzrokowy!

Bez niego ani rusz! Spróbuj nie patrzeć na swojego rozmówcę, gdy do Ciebie mówi. Po kilku minutach zapytaj go / ją, jak się czuła podczas „rozmowy”? Czy czuł się słuchany? Czy miała ochotę kontynuować rozmowę z Tobą? Potem poproś, by ktoś również i Ciebie „wysłuchał” w podobny sposób. Niech patrzy wszędzie, tylko nie na Ciebie. Zobacz, jak się będziesz czuła, gdy TY zaczniesz opowiadać o ważnej dla Ciebie sprawie, a odbiorca Twojego komunikatu skupi się na wszystkim tylko nie na Tobie i nie na Twoich słowach! Dla mnie to jest traumatyczne przeżycie!

 Jak więc widzisz umiejętność aktywnego słuchania jest niezwykle istotna w każdym aspekcie naszego życia – zarówno w pracy, jak i życiu osobistym.

Jeśli chcesz budować fascynujący związek z Mężczyzną, konieczne jest nie tylko „paplanie o sobie”, ale również,  a może nawet przede wszystkim, umiejętne wysłuchanie drugiej strony, jak jemu minął dzień? Jak poszło mu na spotkaniu biznesowym? Co lubi? Co ciekawego mu się przytrafiło w drodze do Ciebie? Podobnie ma się sprawa, jeśli chodzi o Twoją pracę. Prowadzisz firmę? Jesteś menedżerką? Przewodzisz zespołowi? Mówiąc kolokwialnie – zamknij swoje śliczne usta na chwilę i słuchaj! Słuchaj, co Twoi ludzie mają Ci do powiedzenia. Zarówno werbalnie, jak i nie werbalnie! Pozwól im samodzielnie znaleźć rozwiązania, nie dawaj gotowców!

Słuchaj!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Solve : *
17 − 15 =